Για επικοινωνία, στείλτε, τα άρθρα, τις σκέψεις , τα σχόλια και τις απόψεις σας στο e-mail tritеknoiefimerida@gmail.com

Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

Το άγχος των πανελληνίων εξετάσεων

Το άγχος των πανελληνίων εξετάσεων

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια δύσκολη και στρεσογόνος δοκιμασία για τα παιδιά, επιφορτισμένη με όνειρα και επιθυμίες τόσο των παιδιών όσο και των γονιών.
Φέτος το στρες θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, αφού προστίθεται και το σύννεφο της οικονομικής κρίσης. Έτσι τα παιδιά θα πρέπει να πετύχουν προσωπικό ρεκόρ προκειμένου να περάσουν στην ίδια πόλη ώστε να μην επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τους γονείς τους. Μπορεί σαν σκέψη να μην έχει λεκτικοποιηθεί από τους γονείς, αλλά η οικονομική κατάσταση που αγχώνει και τους τρομάζει, μεταφέρεται και στα παιδιά αναγκάζοντάς τα σε υπερπροσπάθεια.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας;
Το πρώτο βασικό βήμα είναι να τους εξηγήσουμε πως αυτό που θέλουμε είναι η ευτυχία τους, η οποία δεν μετριέται με μόρια και με σχολές. Είναι σημαντικό να ξέρουν τα παιδιά ότι τα αγαπάμε, τα αποδεχόμαστε και είμαστε περήφανοι γι’ αυτά, όπως και για την προσπάθειά τους ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα.
Το δεύτερο που πρέπει να κάνουμε είναι να τα βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν το άγχος αλλά και την διαδικασία του διαβάσματος, όπως και την πιθανή αποτυχία. Την περίοδο των εξετάσεων αλλά και λίγο πριν από αυτήν, είναι καλό να υπάρχει ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει το διάβασμα, την ξεκούραση και την διασκέδαση ανάλογα τι ευχαριστεί το παιδί και τι θέλει. Το άγχος μπορεί να δημιουργήσει σωματικά συμπτώματα και δυσκολίες συγκέντρωσης που θα σαμποτάρουν την προσπάθεια του μαθητή. Το οικογενειακό περιβάλλον θα πρέπει να συμπαρασταθεί στο παιδί με τον τρόπο που το ίδιο έχει ανάγκη ώστε να μην προκαλείται επιπλέον άγχος.
Η ελαφριά και ισορροπημένη διατροφή, η μουσική και ο επαρκής ύπνος είναι σημαντικά για την περίοδο της προετοιμασίας, αλλά και κατά την διάρκεια των εξετάσεων.
Είναι σημαντικό να εξηγήσετε στο παιδί σας ότι θα έχει και άλλες ευκαιρίες στην ζωή του, αλλά και να αναγνωρίσετε πόσο δύσκολή δοκιμασία περνάει. Αν θέλετε να τα συμβουλέψετε φροντίστε να τους πείτε κάτι που θα τα καθησυχάσει και αποφύγετε συγκρίσεις με άλλα παιδιά, αδέρφια ή με το τι κάνατε εσείς.
Μικρά απλά βήματα για την διαχείριση του άγχους είναι τα εξής:
1.    Μείωση των σωματικών συμπτωμάτων του άγχους με μυική χαλάρωση, ή απόσπαση της προσοχής σε άσχετα περιβαλλοντικά ερεθίσματα για τουλάχιστον 3 λεπτά.
2.    Τροποποίηση σκέψεων που σχετίζονται με το άγχος. Αναρωτηθείτε: μήπως υπερβάλλω, μήπως βγάζω γρήγορα συμπεράσματα, μήπως εστιάζω μόνο στα αρνητικά;
3.    Τροποποίηση συμπεριφορών που σχετίζονται με το άγχος. Αποφύγετε καταστάσεις που δημιουργούν άγχος  για παράδειγμα: Πριν την εξέταση ο μαθητής είναι καλό να αποφεύγει την παρέα με μαθητές που διαβάζουν την τελευταία στιγμή, ψάχνουν «τα SOS» και είναι αγχωμένοι. Όπως επίσης και μετά την εξέταση δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να ψάχνει κανείς τις σωστές απαντήσεις ή να επηρεάζεται από άλλους.

Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
·         Το άγχος, Σιγκμουντ Φρόυντ, Δαμιανός
·         Stress, Cox Tom, Ωρόρα
·         Helen Kennerley (1997) Overcoming Anxiety Robinson London

·         David Burns (1980) The Feeling Good Handbook. New American Library

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου